نوشته شده توسط : b.gholami

فروش آلومینات سدیم اینجا کلیک کنید. یک ماده شیمیایی معدنی به شکل پودر سفید است که به عنوان منبع موثر هیدروکسید آلومینیوم برای بسیاری از کاربردهای صنعتی و فنی استفاده می شود. شکل خالص و بی آب این ماده یک جامد کریستالی سفید رنگ با فرمول های مختلف NaAlO2 NaAl(OH)4 (هیدراته)، Na2O·Al2O3 یا Na2Al2O4 است.

آلومینات سدیم تجاری به صورت محلول یا جامد موجود است. سایر ترکیبات مرتبط با واکنش Na2O و Al2O3 به دست می آیند. شکل بی آب این ترکیب از یک چارچوب سه بعدی از چهار ضلعی AlO4 متصل به گوشه تشکیل شده است.

شکل هیدراته NaAlO2·5.4H2O دارای لایه‌هایی از چهار وجهی AlO4 است که توسط حلقه‌هایی به هم متصل شده‌اند، و لایه‌ها توسط یون‌های سدیم و مولکول‌های آب که با پیوند هیدروژنی به اتم‌های O در چهاروجهی AlO4 متصل هستند، به هم متصل می‌شوند.

این ماده در تصفیه آب به عنوان مکمل سیستم های نرم کننده آب، به عنوان منعقد کننده برای بهبود انعقاد و حذف سیلیس و فسفات های محلول استفاده می شود.در فناوری ساخت و ساز، از آلومینات سدیم برای تسریع سخت شدن بتن، عمدتاً در هنگام کار در هوای سرد استفاده می شود. از این ترکیب در صنایع کاغذسازی، برای تولید آجرهای نسوز، تولید اکسید آلومینیوم و ... نیز استفاده می شود. محلول های این ماده نیز واسطه های تولید زئولیت ها هستند.

تولید آلومینات سدیم

آلومینات سدیم با حل کردن هیدروکسید آلومینیوم در محلول سود سوزآور (NaOH) به دست می‌آید. هیدروکسید آلومینیوم (گیبسایت) را می توان در محلول نمکی 20-25 درصد در دمای نزدیک به نقطه جوش حل کرد.استفاده از محلول های غلیظ NaOH منجر به یک محصول نیمه جامد می شود. این فرآیند باید در ظروف نیکل یا فولادی که با بخار گرم شده اند انجام شود و باید هیدروکسید آلومینیوم را با تقریباً 50 درصد سود سوزآور آبی بجوشانید تا دوغاب تشکیل شود.

مخلوط نهایی را در ظرفی بریزید تا خنک شود. سپس یک توده جامد حاوی حدود 70 درصد NaAlO2 تشکیل می شود. این محصول پس از خرد شدن در کوره دوار آبگیری می شود. محصول به دست آمده حاوی 90 درصد آلومینات سدیم و 1 درصد آب به همراه 1 درصد سودا آزاد است.

تهیه آلومینات سدیم از سولفات آلومینیوم پایه

 

 عنوان فوق موضوع تحقیقی است که در سال 2006 منتشر شده است که متن کامل آن را می توانید در اینجا بخوانید. در این کار، فرآیند سنتز شامل دو مرحله است. در مرحله اول، BAS با تیمار BAS با محلول آبی کربنات سدیم در دماها و زمان‌های مختلف به داسونیت سدیم تبدیل می‌شود.

در مرحله دوم، آلومینات سدیم با حرارت دادن سدیم داوسونیت تولید می شود. در این مورد، چند نمونه از داوسونیت سدیم در دماهای مختلف در محدوده 600-1100 درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه حرارت داده شد.سدیم داوسونیت در دمای 320 درجه سانتیگراد با تکامل دی اکسید کربن و آب تجزیه می شود. در دمای 500 درجه سانتیگراد، الگوی مربوط به آلومینا انتقالی با پراش اشعه ایکس مشاهده شد. اولین آثار آلومینات سدیم کریستالی را می توان در جامد گرم شده در دمای 800 درجه سانتی گراد یافت، در حالی که در دمای 1000 درجه سانتی گراد مخلوطی از آلومینات سدیم و آلفا آلومینا تولید می شود.

بنابراین، طرح تکامل فاز تحت گرمایش تدریجی را می توان به صورت داوسونیت سدیم، آمورف، آلومینا انتقالی (گاما/تا)، و آلومینات سدیم کریستالی بیان کرد. با استفاده از این روش، سدیم آلومینات کریستالی را می توان در شرایط ملایم با حرارت دادن سدیم داوسونیت در دمای 900 درجه سانتی گراد به مدت 30 دقیقه به دست آورد.

سنتز با آلومینیوم و سدیم هیدروکسید

 آلومینات سدیم نیز از اثر هیدروکسید سدیم بر روی آلومینیوم، یک فلز آمفوتریک، تشکیل می‌شود. این واکنش پس از شروع بسیار گرمازا است و با تکامل سریع گاز هیدروژن همراه است. گاهی اوقات واکنش به این صورت نوشته می شود:

محلول های سدیم آلومینات

 ساختار محلول های آبی آلومینات سدیم و مطالعه پراش پرتو ایکس محلول عنوان مقاله ای است که در سال 1998 منتشر شده است. طبق این کار، به طور متوسط، هر اتم Al توسط چهار اکسیژن احاطه شده است که نشان دهنده غلبه Al است. (OH)4– (aq) در این محلول ها.ساختار محلی توسط مدل‌هایی توصیف می‌شود که دارای یون‌های هیدراته منفرد در رقیق‌ترین محلول آلومینات هستند، اما جفت‌های یون آلومینات سدیم در غلیظ‌ترین محلول تماس دارند.

تعداد هیدراتاسیون یون سدیم با افزایش غلظت کاهش می یابد، اما به نظر نمی رسد که تعداد هماهنگی کلی با تشکیل جفت یون تغییر کند. با تنظیم غلظت آلومینیوم، یک بازآرایی گسترده از شبکه آب حجیم پیوند هیدروژنی به دست می‌آید که فاصله پراش جدید را در 3.3 و 3.9 Å افزایش می‌دهد.

منبع





:: بازدید از این مطلب : 399
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: